logo1 logo1 logo1 logo1 logo1 logo1

Kas ir Glutamīns?

Informācija no www.edunsporto.lv

Kas ir Glutamīns?

Glutamīns ir aminoskābe. Aminoskābes ir proteīnu būvniecības bloki. Glutamīns ir ne tikai aminoskābe, tā ir viss vairāk pārstāvētā aminoskābe mūsu organismā – un tā ir ļoti koncentrētā tieši mūsu muskulatūrā. Glutamīns pavisam nesen tikai pārklasificēts kā „nosacīti neaizvietojamā aminoskābe”, tas nozīmē, ka, lai arī ķermenis var ražot Glutamīnu, ir reizes, kad organisma vajadzība pēc Glutamīna ir daudz lielāka, nekā tas spēj to saražot.

Kā Glutamīns var man palīdzēt?

Pētījumi liecina, ka Glutamīns spēj darīt sekojošas lietas:

    • Palielina proteīna sintēzi (kas noved pie muskuļu masas palielināšanās)
    • Palielina slāpekļa aizturi
    • Samazina muskuļu sabrukšanu
    • Samazina muskuļu atjaunošanās laiku pēc slodzes
    • Uzlabo imunitāti!

Kā Glutamīns veido visus šos pozitīvos efektus?

Lai atbildētu uz šo jautājumu, vispirms ir jāsaprot, kā tad mūsu organisms būvē muskuļus! Muskuļu būvēšanas atslēga ir metabolisma process! Interesanti, ka mūsu organisms neaudzē muskuļus kamēr mēs trenējamies. Muskuļu audzēšana notiek laikā, kad mēs atpūšamies pēc slodzes. Pēc slodzes, mūsu organisms iziet cauri diviem, konstantiem cikliem, kurus sauc par katabolismu un anabolismu. Vai vienkāršiem vārdiem sakot – mēs konstanti ejam cauri proteīna sintēzes ciklam un proteīna sabrukšanas ciklam (atcerieties, proteīns ir muskuļu būvniecības ķieģelis). Katabolisma posmā mēs zaudējam slāpekli un glutamīnu. Kā redzams, tad glutamīnu organismam vajag priekš vairākām kritiskām funkcijām, kā piemēram mūsu imūnsistēmai, un šīs funkcijas ņem virsroku pār muskuļu būvēšanu. Ja mūsu muskuļos nav glutamīna, tad mēs nevaram audzēt muskuļu masu un muskuļi var sākt noārdīties.

Jo lielākai slodzei mēs pakļaujam savu organismu, jo vairāk Glutamīna mēs zaudējam no savas muskulatūras. Ironiski, taču kad mēs pakļaujam savu organismu smagiem treniņiem, mēs sevi pakļaujam katabolisma stāvoklim un tādējādi zaudējam Glutamīnu, kurš ir tik nepieciešams proteīna sintēzei. Ja mēs uzņemam Glutamīnu pirms fiziskas slodzes, mēs ļaujam savam organismam izveidotnelielu Glutamīna rezervi muskuļos un apturēt muskuļu katabolisma procesu. Tas nozīmē, ka organisms var izmantot muskuļos uzkrāto Glutamīnu, lai sintezētu proteīnu un audzētu muskuļu masu. Turklāt, ja organismā ir pietiekami daudz Glutamīna, netiks traucētas arī citas būtiskas funkcijas, kā piemēram tā pati imūnsistēmas uzturēšana.

Interesanta piezīme, jau daudzu gadu garumā, Glutamīns tiek izmantots pirmajā palīdzībā pacientiem kuri ir tikuši iesaistīti smagos traumu negadījumos. Piemēram, personas organisms, kurš ir nokļuvis auto avārijā, ir pakļauts milzīgam stresam, kā rezultātā organisms nonāk katabolisma stadijā. Muskulatūra sāk sabrukt jo organisms sāk izvadīt Glutamīnu no muskulatūras, lai tādējādi tiktu galā ar daudz nopietnākām problēmām. Ārsti dodot glutamīnu pacientam novērš muskulatūra sabrukšanas procesu. Tas pats notiek arī ar jūsu treniņiem, protams, daudz mazākos mērogos, bet uzturot Glutamīna līmeni, jūsu organismam nav nepieciešamības izvadīt muskuļos esošo glutamīnu jau pie pirmajām stresa pazīmēm, kuras rodas fizisku aktivitāšu laikā.

Kam būtu jāuzņem Glutamīns?

Ja jūs nodarbojieties ar sportu,jums vajadzētu apsvērt iespēju uzņemt glutamīnu! Pat cīnoties ar saaukstēšanos vai gripu – Glutamīns var būt ļoti noderīgs!

Zemāk minētie cilvēki nedrīkst lietot uzturā Glutamīnu:

  • Cilvēki ar nieru darbības traucējumiem;
  • Cilvēki ar aknu cirozi;
  • Cilvēki ar Reija sindromu;
  • Grūtnieces;
  • Sievietes, kuras baro bērnu ar krūti;

Ja jūs lietojiet kādus medikamentus vai ir kādas citas veselības problēmas, vienmēr konsultējieties ar savu ārstu pirms lietot jebkādu uztura bagātinātāju!!!

Cik daudz Glutamīna man vajadzētu lietot?

Glutamīna apjoms ir atkarīgs no tā, cik daudz jūs sevi pakļaujiet fiziskai slodzei, kā arī atkarīgs no Jūsu diētas. Dabā, Glutamīns ir sastopams pētersīļos un spinātos – ja jūs lietojat uzturā šādus produktus, salīdzinoši lielā daudzumā, tad jums nav nepieciešams papildus uzņems Glutamīnu.

Rekomendē uzņemt dienā 5-10 gramus Glutamīna. Citi cilvēki uzskata, ka pareizais daudzums ir 20-25 grami, taču mēs uzskatām, ka vajadzētu sākt ar 5 gramiem un tad to devu palielināt ja ir tāda nepieciešamība.

Vai es varu uzņemt Glutamīnu ja es jau lietoju citus sporta uztura bagātinātājus?

JĀ! Mēs ieteiktu lietot Glutamīnu kombinācijā ar sūkalu proteīnu un kreatīnu (pie nosacījuma ja kreatīns netiek uzņemts vienlaicīgi ar Glutamīnu, ir jābūt laika atstarpei!!!). šie trīs uztura bagātinātāji labi strādā kopā, lai palielinātu muskuļu masu, kā arī saīsinātu atjaunošanās laiku. Kreatīns dos jums enerģiju lai būvētu muskulatūru, bet Glutamīns un sūkalu proteīns dos jums labu izejmateriālu no kā būvēt muskulatūru.

Vai Glutamīns ir drošs uztura līdzeklis?

JĀ! Glutamīns ir viss vairāk pārstāvēta aminoskābe jūsu organismā – tā ka mēs visu laiku dzīvojam ļoti lielā saticībā ar Glutamīnu, kurš jau ir mūsu organismā! Atšķirībā no citiem uztura bagātinātājiem, Glutamīns nespēlē nekādu lomu saistība ar hormonu līmeni mūsu organismā!Tik ilgi, kamēr jūs nepārsniegsiet rekomendēto devu, Jūsu organismā nevajadzētu būt nekādiem negatīviem blakus efektiem

atpakaļ
drošības attēls
Jauns kods
Tel.: +371 29262680, +371 27843216
Osteopāts Jurijs Andruškevics +371 26822213
E-pasts: fitnessspeks@inbox.lv
Aizstrautnieki, "Reķi", Dobeles p., Dobeles n., LV-3701
Instagram   facebook   youtube   twitter